torsdag, maj 28, 2009

Lador

Det var en intressant fråga i dagens Ny teknik. (gårdagens för stockholmare och andra som inte bor i periferin som jag) Det finns en avdelning i tidningen som heter Teknikfrågan. Läsare frågar, läsare svarar. Frågan lyder: Varför ser norrbottniska lador ut som de gör?



Jag är inte säker på vilken ladform som menas. Det finns några olika former. I Tornedalen till exempel är det ju vanligt med lador med svängda väggar. Men jag antar att frågan gäller lador med snedställda, ändock plana, väggar. Så frågan är: Varför lutar väggarna? Vad jag har förstått så har det flera funktioner. Först måste man ha klart för sig vad en lada var till för, och det var ju för att torka och förvara hö.

1) Väggarna skulle hjälpa till att lyfta höet, och därmed lufta höet.
2) Skydd mot nederbörd. a) Det regnade inte in när timren låg så. b) Hålla undan snömassorna. -> Luftomväxling och lättare att komma åt ladan.

Och så till bilden där, som redaktionen lagt in. Ett par aittor i Risudden. (Ska vara med två t.) De har ingenting direkt med lador att göra, men svängda väggar har aittorna. Vilket i Sverige är unikt för Tornedalen. Men till skillnad från ladorna är deras väggar svängda enbart av estetiska skäl. Det var något att skryta om, att man kunde göra så.

Eller vad tror ni?

5 kommentarer:

Jimmy sa...

En sak är då säker, jag fick lära mig lite nya saker här, trots att jag är tornedaling.

Fast visst...det hänger ju lite på hur man växer upp, vad som blir naturligt...och så vidare.

Mia sa...

Ja det hänger nog lite på det, men visst har vi alla nya saker att lära oss, hela tiden.

Jag är ingen timmerman jag heller. Har inte vuxit upp med så många lador, men jag har snappat upp vissa saker. Och så drar jag mina egna slutsatser. Funderar på lite. Och så får man revidera sig ibland:) Så om du, eller någon annan, kommer på någon ny tanke om ladorna till exempel så tar jag gärna del av dem.

Det är väl det som är det svåra (och roliga) med historia. Man måste söka lite. Man har ingen att direkt fråga om hur det var för 150 år sedan. 100 % säker på något kan man inte vara.

De där aittorna finns med i boken "Norrbotten - värt en resa". En kul bok att ha. Särskilt om man kommer på att man bara vill fara nånstans och kolla på något.

Knapsu sa...

Förklaringen med dessa norrbottniska lador med snedställda väggar, dvs där väggarna är plana men lutar utåt har med våra snörika vintrar att göra. När väggarna lutar på detta vis så kan vinden blåsa undan snön närmast väggen så att marken är näst intill bar runt ladan istället för att det bildas drivor mot väggarna.
På så vis var det lättare att komma in i ladan på vintern när höet skulle köras hem med släde.

Knapsu sa...

Hoppsan! Nu ser jag ju att du redan förklarat det!

Mia sa...

Hej Knapsu! Jo men din förklaring var utförligare än min, så tack för den!