söndag, maj 17, 2009

ESC 2009, slutord

- Island vann semifinal 1. Tjeckien fick noll poäng. "Expert"juryn gav gratischansen till Finland, på bekostnad av Makedonien, som råkade ut för samma sak förra året när chansen gavs till Sverige. Semifinalresultatet stämmer överens med finalresultatet, utom på en punkt; Sverige blev så bra som fyra i semifinalen.

- Även andra semins resultat stämmer överens med finalens. Norge vann semi 2, överlägset! "Expert"juryns gratischans gick till, vilket man kunde misstänka, Kroatien, som egentligen bara kom på 13:e plats. Det skedde på bekostnad av Serbien. (Jag hade otur med mina favoriter, Irland blev 11:a)
Det hade varit intressant att se hur "the rich four" klarat sig i en semifinal. Det gick ju plötsligt bra för UK och Frankrike i år. Hade "expert"juryn något med det att göra? Var UK och Frankrike helt enkelt bra i år? Jag skulle vilja analysera röstsiffrorna. Var finns de? Jag har inte hittat dem. Det skulle inte förvåna mig om de var bortmyglade.

- Rätt låt vann, utan minsta tvivel. Min egen favorit blev tvåa. Ryssarna har verkligen gjort ett udarnik-jobb med ESC 2009. Det mesta var snyggt. Cirque du Soleil imponerade. Ukrainas otroligt snygga nummer kommer jag att minnas. Isländska Yohanna likaså. (Parentesnotering: Hon heter Johanna, och ser exakt ut som en Johanna! Sånt är intressant.)
Men mest nöjd är jag kanske över de 42 lektionerna i rysk vokabulär vi fick i vykorten. Vesna betyder vår. Zima är vinter. Sneg är snö. Medved betyder björn. Gagarin är Gagarin. Och det viktigaste ordet av alla: Skazka betyder Fairytale.

PS. Armenien och Azerbajdzjan fortsätter bråka med varandra. Förra året gav de inte ett enda poäng till varandra, trots att båda länderna gick bra. I år gav Armenien Azerbajdzjan ett poäng! Såg ni att den armeniska tjejen retsamt höll upp en bild när hon avlämnade Armeniens röster? "Vi är våra berg". Byggnaden var tydligen med i håret på byggnader i håret-tjejen i Armeniens vykort i semifinalen. Azererna tyckte att byggnaden tillhör dem, protesterade till EBU, EBU tog bort byggnaden ur håret på byggnader i håret-tjejen till finalen, armenierna protesterade tillbaka genom att hålla upp bilden under röstavlämningen.

Inga kommentarer: