måndag, mars 05, 2007

Det Norra Riket

Det är melodifestivaltider. Det betyder att jag måste gå igenom videokassetterna i pottskåpet om jag vill spela in något. Pottskåpet är fullt och kassettraven får inte växa utanför det.

När jag sorterade där inne i pottskåpet hittade jag "Solveigs resa i det Norra Riket". Intressant. Inspelad för några år sedan. Det var jag ju tvungen att se igen.

"Jag tror att det finns ett sammanhang där uppe" Ja det finns det. Det var ett vackert program. Jag gillade det. Har det gjorts något program som heter "Solveigs resa i det Södra Riket"? Nej, det är för normalt att vara där nere. Det pratades om Norrbotten som ett annat land. (Inget fel i det, bara en notering) Titeln anspelar ju också på det. Solveig är i alla fall Solveig Ternström, skådespelerska och nybilven riksdagsledamot för Centerpartiet.

Hon besökte landshövding Marklund. Där det sades att "folk söderut inte fattar vilken betydelse Norrbotten haft för uppbyggnaden av välfärdssamhället i Sverige." Det var här rikedomarna fanns. Och finns.

Sen kom hon till Tornedalen. "Där Nordens starkaste kvinnor finns." Om det ryktet är sant eller falskt vet jag inte, men jag har stött på det många gånger. Råkar jag säga att jag kommer från Övertorneå är det först "wow" och sen är man inte så "liten" längre. Rätt befriande faktiskt. "Tornedalskvinnorna. Starkast i Norden."

Så kom hon till Pajala "Tornedalens hjärta", badade bastu och badade i älven och gjorde annat mysigt. Där konstaterades det att "vi kommer att få se den dagen då folk från städerna börjar flytta hit upp". Det har jag också alltid varit övertygad om.

Och så till Övertorneå. Hon besökte skyddsmantelmadonnan från 1400-talet. Den har jag sett i ett korsord. "Finns i Övertorneå" Svaret var "skyddsmantelmadonna". Eller om det bara var mantelmadonna. Det är väl troligt. (Nej, det var inte ett korsord i Happisbladet) Så hon är känd, madonnan. Hon blev nedspolad av vårfloden 1615 tillsammans med kyrkan och allt, men räddades, och finns nu alltså att se i vår nuvarande kyrka. Den som byggdes på ett berg för att inte vårfloden skulle kunna komma åt den.

Jättefint program. Den kassetten får bli kvar orörd.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Dokumentären du nämner skulle jag vilja se.

Mia sa...

Ja den var himla kul. En roadmovie :)

Anonym sa...

Seen it...ja eller delar av den, jag minns åtminstone att den visades...och att hon badade bastu utanför Erkheikki...ja om jag nu minns rätt.

Mia sa...

Så det var utanför Erkheikki? Jag kom på när jag hade skrivit, att det kanske inte var älven de badade i, men det kanske var älven iaf då? Där bastun stod.

Anonym sa...

Jo det finns en bastuflotte där.

Mia sa...

Tackar:) Kul att veta exakt.