torsdag, november 23, 2006

Cantar novas vitórias

Jag har fräschat upp mitt minne med att titta på Eurovision Song Contest 1989 från Lausanne. Eftersom IOK höll till i Lausanne, och då också ESC, blev Lausanne min nya favoritstad. I dag har jag andra utgångspunkter. Jag får tacka faster Vega för att hon bandade det åt mig. Själv var jag på Rhodos och tittade på det här tillsammans med en massa andra svenskar och norrmän. För unga läsare som inte minns 1989 kan jag tala om att det var en tid för mycket länge sedan då värdlandet Schweiz ännu inte hade kvinnlig rösträtt i alla sina 26 kantoner.

22 länder deltog, bland annat:

  • Israel Jag var 12 år. Israels kille var också 12 år.
  • Irland Till skillnad från i dag var Irland ett populärt land, men det här bidraget tillhörde inte de populärare. Sångaren hade samma frisyr som Anders Borg. Irländske killen passade dock något bättre i den än A Borg, och så får vi ju tänka på att 1989 var en tid för mycket länge sedan då Schweiz (snacka om efterblivet land) inte hade fullkomlig kvinnlig rösträtt.
  • United Kingdom Årets bästa låt tillsammans med Portugal. "Why Do I Always Get It Wrong" Den är jättebra. Som så vanligt för UK blev den tvåa.
  • Norge var inte så pajiga som de brukade vara vid den här tiden för mycket länge sedan, trots att de var i staden Payerne i det så kallade vykortet. De var mest tråkiga. Jag föredrar pajighet framför tråkighet.
  • Portugal Utan tvekan är det här Portugals bästa bidrag någonsin. "Conquistador" Jättebra låt. Texten kan man däremot ha synpunkter på. Man får minsann veta att Portugal har varit ute i världen och härjat och söndrat lite här och lite där. Som om det vore något att vara stolt över. Det är "Rule Britannia" fast Portugal. Men man kan ju se det som historia.
  • Sverige Tommy Nilsson med sin "superkör" var i staden Rolle vid Genèvesjön och drack vin i sitt vykort. Superkören har jag redan beskrivit. Det gick ju bra för Sverige som kom fyra.
  • Frankrike Sångerskan var tolv år minus fem dagar. Det var efter det här den där 16-årsregeln kom till. Hon fick vara i sportmeckat Villars och frossa i sport (skidåkning, golf och tennis) i sitt vykort.
  • Spanien Sångerskan Nina fick vara i olympiska museet i värdstaden i sitt vykort. Det här var mitt favoritvykort, när jag var 12. I dag hade jag föredragit till exempel Villars. Eller allra helst Cyperns vykort; Yverdon-des-Bains. Särskilt det där med "Bains" låter bra. Sveriges "dricka vin i Rolle" såg också bra ut. Museum, nej tack.
  • Schweiz Rätoromanska. Det har jag också nämnt en gång.
  • Grekland "To diko sou asteri" Fin sång på alla sätt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag menar verkligen verkligen grannar... nästan :) råkar bo på Docentvägen... såg en bild och antar att du gör det med.

Mia sa...

Ja:) Samma gata till och med. Inte dåligt!

Anonym sa...

Vanessa Paradis..har hon representerat Frankrike i denna tävling?

Mia sa...

Nej, vad tänkte du på?