tisdag, oktober 20, 2009

Hört från sverigedemokraternas sandlåda

Jag råkade gå förbi teven och stannande upp när jag hörde en person presentera sig som "äkta tornedaling". Han stod i en talarstol. Sen började den äkta tornedalingen prata, i, vad det verkar, typisk sverigedemokratisk anda; svenskheten är överlägsen och allt annat ska förnedras.

"För 50 år sen talade 50 % av tornedalingarna meänkieli" (Vilken undersökning har han läst?) "I dag talar vi svenska." "Endast när vi blir fulla efter älgjakten talar vi meänkieli."

Hela församlingen bryter ut i skratt och applåderar.

Det är alltså inte bara intelligens sverigedemokraterna saknar, humor har de inte heller.

2 kommentarer:

Anneli sa...

Äkta tornedaling betyder ju att man är en korsning av finne, svensk, same och norsk... Mycket märkligt att man väljer att gå den sveigedemokratiska vägen då. Hade de fått som de ville för 50 år sedan, hade väl tornedalingarna hamnat i gaskammaren. Det var rätt populärt i vissa kretsar i Tyskland, har jag hört.

Man blir ju bara trött på sån rapakalja.

Mia sa...

Gaskammaren hade nog inte varit långt borta från tornedalingarna.

Trött är ju vad man blir. Det mesta den där "äkta tornedalingen" sa, var rent svammel. Inget att bry sig om. Men när han sa det där sista om att tornedalsfinskan bara är fyllebabbel, och resten av SD:arna skrattar och applåderar åt det, kände jag mig riktigt äcklad av dem allihopa.