torsdag, juni 04, 2009

ESC 2009, slutordens slutord

Jag skrev att jag inte skulle bli förvånad om "expert"juryernas röstresultat var bortmyglade. Jag är inte förvånad. Resultaten ÄR bortmyglade. EBU vill tydligen inte att någon oberoende ska kunna granska siffrorna.
En lista på hur resultatet hade sett ut ifall "expert"jurygrupperna ensamma fått avgöra, kom några dagar efter tävlingen. En lista med alla länders jurygruppers röster hopslagna. Vi vet alltså inte hur "experterna" i varje land röstat. Av den listan kan vi i alla fall se att "experterna" hade velat ha Malta, Danmark och Israel på högre placeringar. Annars inga större skillnader mellan "experterna" och telefonerna.
Den ena av Sveriges kommentatorer påstod redan efter några få röstavlämningar att "expert"juryröstningen "fungerar." Det kan han självklart inte ha haft någon aning om redan då. Det var hans egna förutfattade meningar som talade. Eller hade någon planterat in ord i hans mun? Jag skulle inte bli förvånad.

Nog om det. Nu är det ju annan röstning vi koncentrerar oss på!

4 kommentarer:

Jimmy sa...

Jo det är väl den här EU-parlamentsomröstningsgrejset...oj, jag skrev ihop det lite grann där..:-)...jag har röstat iallafall...whatever the difference.

På nåt sätt så...är iallafall ESC...lite åt Formel 1-hållet....alltså, lite ojämna förutsättningar mellan stallen.

Jimmy sa...

Ja alltså...med tanke på att en del länder, vad jag har fått höra, betalar in pengar och därmed blir direktkvalificerade.

Mia sa...

Så du har röstat redan? Jag väntar till i morgon, för stämningens skull. Fast jag bestämde mig för några dagar sen.

Jo, jag håller med dig. Lite ojämna förutsättningar. Pengar styr. Nu har det ju gått riktigt dåligt för just de länderna. Men jag tycker den regeln är trist.

Jimmy sa...

Jepp, förtidsröstade på kommunalkontoret, jag stod i valet och kvalet mellan att rösta eller inte.

Mmm, det är trist...jag menar, oavsett låt så är man med i finalen.