måndag, december 22, 2008

Hevonen Häst av Annika Korpi

Hevonen häst
Suola salt
Pappi präst
Mallas malt
Liivi väst
Kaikki allt

Eller hur den nu var. Jag antar att ni har hört den där gamla ramsan, ni tornedalingar i alla fall.

Annika Korpis bok Hevonen Häst, skriven på ett annorlunda sätt, handlar om stadsflickan Eila som åker till sin farmor i Tornedalen, i boken benämnt Polcirkelland. Där försöker hon utforska livet bland diverse original som lever efter sina egna regler. Komiskt, eller snarare tragikomiskt faktiskt. Skulle bli jättebra som film tror jag.
Norstedts bokbeskrivning. (Obs. Eila heter Palo i efternamn, inte Paulo som det står där.)

"Här är språket vårt språk. När jag frågar farmor hur orden stavas säger hon skriv som det låter. Nivea Larsson får upprättelse."
Nivea Larsson är Eilas docka och är dyslektiker. (Ibland funderar man över sig själv. Det dröjde till sidan 94 innan jag märkte att flickan hette Eila, och inte Elia som jag fram till dess hade trott. Det krävdes ett Eila i kursiv stil för att jag skulle se rätt.)

Att det är Tornedalen står aldrig utskrivet någonstans i boken, men det råder inget tvivel om att det är Tornedalen. Meningar som "Sauna on valmis" och "Han har mer älgkött än vad han kan äta upp själv" säger mycket.

Inga kommentarer: