fredag, december 26, 2008

80 romaner för dig som har bråttom

Den här boken är bra inte bara för dem som har bråttom, utan även för dem som är lata. Via den här boken får man på ett väldigt enkelt sätt ett hyfsat allmänbildat hum om vad klassikerna handlar om. Själv har jag bara läst sex av de åttio i sin helhet: Da Vinci-koden, Rosens namn, Räddaren i nöden, Moment 22, Kollektivt självmord och Tio små negerpojkar. Bibeln har jag läst delar av. Brott och straff har jag läst varannan sida, nästan. Jag är ingen vidare filmmänniska men Das Boot har jag sett några gånger, och jag har sett Bröderna Lejonhjärta nån gång för länge sen. Baskervilles hund har jag också sett... möjligen även God natt Alfons Åberg...
Men sen blir det svårt att hitta nån jag antingen läst eller sett. Så alltså, kontentan: Boken är kul för bokmalar, allmänbildande för latmaskar.

80 romaner.
Av 80 olika författare.
71 av dem är män.
9 är kvinnor.
20 svenskar.
10 nobelpristagare.
7 från 2000-talet.
49 från 1900-talet.
19 från 1800-talet.
5 är äldre än så.

Inga kommentarer: