onsdag, augusti 27, 2008

Tveksamma sporter

OS håller på att växa över bristningsgränsen. Samtidigt trycker fler sporter på och vill in. Om fyra år i London kommer samma sporter som nu att vara med, förutom baseboll och softboll som halkat ur programmet. Men baseboll och softboll har chansen att återupptas till 2016. Sju sporter; baseboll, softboll, golf, squash, rugby, karate och rullskridskor tävlar om max två platser till OS 2016.

Sporter som borde vara överst på IOK:s rensarlista:

1) Boxning, brottning, judo och taekwondo.
För det första: Det går inte att tävla i dessa sporter. Enda sättet det egentligen går att tävla på i boxning är att boxas tills den ena ligger. Men eftersom sådant är för häftigt för OS finns en massa begränsande regler så att det knappt blivit något kvar. Det som är kvar är lotteri och svågerpolitik. Mätningen är inte trovärdig. Ibland blir det rättvist, ibland orättvist. Kommentatorerna i dessa sporter skiljer sig från andra med att alltid säga "det var rättvist" eller "det var orättvist" när en match är slut. De tävlande i dessa sporter vet ingenting om utfallet förrän domaren sagt sitt. Oavsett vilket slags tävling det gäller, om det är tennis, bågskytte, skidåkning, riksdagsval eller melodifestival ska resultatet vara mätbart i mål, meter, kilon, sekunder, klarade hinder, vunna poäng eller demokratiskt.
För det andra: Det är ospektakulärt. TV-sporter är dessa inte. Det är eftersträvansvärt att kvinnor har lika många chanser att ta OS-guld som män, därför funderar IOK på att ta upp damboxning i OS. Ja bra det, men jag ser hellre att herrboxning försvinner. Och varför körs brottning i två stilar? Det skulle räcka med en. Jag hoppas att IOK-ledamöterna förstår att det vore dåligt för OS trovärdighet om karate blir en av de nya OS-sporterna. Dessa sporter har ytterligare en nackdel; de ger inga sommar-OS-känslor. Sommarkänslor fås av utomhus- och vattensporter.

2) Simhopp, konstsim, trampolin, artistisk gymnastik och rytmisk gymnastik.
Jag måste erkänna att jag tycker om dessa sporter, särskilt konstsim. Jag vill inte att de ska bort. Men, samma sak gäller ju för dessa sporter som för sporterna ovan. Domarna kan påverka för mycket. Fördelen dessa sporter har gentemot ovan nämnda sporter är att dessa sporter är bra TV-sporter. För min del skiljer sig dessa sporter från övriga sporter i OS genom att jag tittar på dessa för konstens skull. Det är som att titta på vackert koreograferad dans. Jag tittar ej på dessa sporter för att det är tävling. Skulle jag däremot titta på 100 meter häck om det bara var en person som sprang? Nej, där är tävlingsmomentet allt.

Sportgrenar som borde ses över:

1) Gång. Finns det något löjligare?

2) Fälttävlan. Banhoppning okej. Dressyr okej, men se ovan. Fälttävlingens tredje gren; uthållighetsprövning med fasta hinder, tycker jag inte är okej.

3) Simning. Det delas ut alldeles för många medaljer i simning i proportion till övriga sporter. All ära till Michael Phelps, men simmare har mycket större chans att vinna medaljer än andra idrottare. Det är ju ingen slump att listan över flermedaljvinnare överst domineras av simmare.

Vilka nya sporter skulle ni vilja se i OS? Och vilka vill ni ha kvar?

(Obs. OS är givetvis till för idrottarna i första hand. Detta är endast en tittares åsikter.)

Inga kommentarer: