torsdag, juli 17, 2008

Mitt skåp som är klart!

Det har gått under namnet "den eländiga kaffeveden". Jag hann idiotförklara mig själv ett antal gånger under arbetets gång. Jag måste vara helt knäpp i huvudet som ägnar tid åt sånt här! Det var så jag tänkte. Jag tvivlade till och med på att det skulle gå att få något någorlunda okej av skåpet.

Skåpet den 1 maj. Det var när jag blev klar med höstolen i höstas som jag tittade på skåpet och tänkte att det skulle vara snyggt att matcha det till stolen. Men så blev det vinter och jag kunde inte göra något åt det förrän värmen plötsligt kom under valborgshelgen. Fram med värmepistolen i vänster hand och skrapan i höger hand!

Men det blev bara värre och värre. Lager på lager på lager färg. Utom på baksidan, som knappt fått se någon färg alls. För mig finns ingen "baksida". Ska något göras så ska allt göras. Inget fusk. Det ska vara snyggt! Överallt! Samma sak med insidan. Så alltså, inget fusk. Skåpet består av 7 delar, 6 klossar (som fäster överdelen med underdelen), 2 gångjärn, 1 handtag, 4 låsdelar och 32 skruvar. Summa 52. Varje del har fått en uppfräschning.

Få saker är så fula som övermålade beslag! Låsanordningen var också övermålad. På grund av det gick dörren inte att stänga.


15 juli. Jag inför det sista och roligaste arbetet; monteringen!
Säg mig bara varför det känns så tillfredställande att få skruva in skruvar? (Skruva ut också men just nu orkar jag inte tänka på att skruva ut någonting.)

Klar! 2,5 månader senare. Jag är jättenöjd. Det blev någonting av den till slut. Den luktar ny, den känns ny och den ser nästan helt ny ut, fast den egentligen är ganska gammal. Jag vet inte hur gammal men det kommer i alla fall ursprungligen från min farmors bror Kalles hem. Så den hade ju en gnutta affektionsvärde. Nu har den massor av affektionsvärde!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

fan va duktig du är mia :) *kramar om*

Mia sa...

Tack tack!

Anonym sa...

får jag chans på dig mia? .. haha :)