lördag, maj 24, 2008

Finalen i kväll

Mina favoriter i kväll: Azerbajdzjan, Turkiet och Finland. Turkiet rockar på bra.

Mina andrahandsfavoriter: Island, Bosnien-Hercegovina, Armenien och Ukraina. Ukraina har ett snyggt nummer. (Ukraina har haft intressanta bidrag fem år i rad nu. Bra jobbat.)

Ska även bli intressant att se: Kroatien, Frankrike och Spanien. Man kan tro att man sitter och lyssnar på P4 Finnmix när Kroatien drar igång.

Kvällens sämsta: Tyskland med sin förfärliga falsksång, och Lettland med sin så billiga och så dåliga låtkvalitet. (Jag hade gärna bytt ut Lettland mot Schweiz.)

Angående Sverige: Superproffset Charlotte kan få vad som helst att låta bra, men annars är Hero inte min stil alls. Låten väger för lätt. (Som alla Kempes låtar. Samma sak om och om igen.)

Angående Serbien: Det finns två musikstilar i ESC som jag har svårt för. Den ena är nordisk slätstruken schlagerpop. Den andra är balkanballader. Men jo visst, det är väl bra, men tråkigt.

Angående Norge: Se Serbien ovan.

Angående Ryssland: Killen ser blåst ut, låten är dålig, men ryssar är bra på konståkning.


Luuk har en chans på sig att skärpa till sitt kommentatorskap. "Ni får gärna rösta på dåliga bidrag" Jag orkar inte lyssna på sånt idiotiskt prat. Dåliga förlorare är bland det tråkigaste som finns. Det fina med semifinaler är att man får chansen att sålla bort det värsta skräpet till finalen. Sedan får bästa bidrag vinna. Om det är Sverige eller något annat land spelar väl för fasen ingen roll alls? En kommentator ska vara väl påläst och insatt i ämnet, opartisk och gärna kul också. Luuk är inget av det. Det duger inte med "vilken låt var det där nu?" Bisittaren räddar ju situationen till viss del, men det skulle ju vara bättre om han var ensam i båset.

Inga kommentarer: