onsdag, maj 21, 2008

Besök i kyrkan

Som jag skrev så var jag på konfirmation på pingstdagen. En ovanlig pingst eftersom det snöade och var kallt. Inne i kyrkan var det däremot inte kallt. Kyrkan var fullsmockad som vanligt.
Det var en fin konfirmation, så klart. Trots snön, och trots att jag saknade namnlistan som brukar finnas med på bladet. Namnlistan tycker jag ska återinföras!

Det var pingstdagen det, en kyrka full med folk. På lördagen (pingstaftonen) fick jag däremot vara ensam i kyrkan! Det var en kul grej. Jag råkade gå förbi kyrkogården, och gick omkring där då en kyrkvärd frågade mig om jag ville se kyrkan. Kyrkan var ju låst men han öppnade åt mig. Sedan visade han och berättade saker för mig. Mycket visste jag ju redan, men mer fick jag veta. Sedan fick jag vara ensam och se mig omkring i min egen kyrka i lugn och ro. Förutseende nog hade jag kameran med mig. Mindre förutseende var att batteriet tog slut. Jag kan bli irriterad när det tar slut så där mitt i något, men jag blev inte det minsta berörd av det. Jag var nog så nöjd över att ha fått en privat guidning i kyrkan. Ja, och så visste jag ju att jag skulle tillbaka kyrkan dagen därpå.

Övertorneå kyrka är en praktfullt utsmyckad kyrka. (Vi kan vara glada för att kyrkan kom till INNAN laestadianismen.)

Kyrkan är korsformig. Koret finns i östra armen. Bakom väggen finns sakristian. Väggen togs bort 1935, men sattes upp igen vid restaureringen 1969-1971. Altartavlan, föreställande "påskmorgonens änglauppenbarelse för kvinnorna vid Kristi grav", målades 1903 och är en kopia av en målning i Molde kyrka i Norge.

Skulpturerna i kyrkan är en historia för sig. Det sägs att de har stått i Uppsala domkyrka och kom till Särkilax runt år 1500 som en gåva av ärkebiskop Jakob Ulfsson. 1615 tog vårfloden hela kyrkan, inklusive träskulpturerna. Skulpturerna hittades senare på land.
Skyddsmantelmadonnan är väl tillsammans med orgeln de kändaste föremålen i kyrkan. När skåpet är stängt syns Maria med sonen i famnen. Öppnar man hennes mantel ser man Fadern med utsträckta händer.
Under södra läktaren finns Petrus och Sankt Olof. Petrus, till vänster, har Boken i ena handen och himmelrikets nycklar i den andra.
Sankt Olof, Norges nationalhelgon, står på en drake/ett odjur, som symbol för att han besegrat hedendomen.





Helgonprinsessan, Sankta Birgitta och Sankt Erik. Helgonprinsessan, med en bok i högerhanden, är troligen Sankta Katarina av Alexandria. Sankt Erik, Sveriges nationalhelgon, har ett riksäpple i vänsterhanden och riddarrustning.

Bredvid de ovan nämnda står Sankt Sebastian.







Sankt Göran med draken och prinsessan. (Prinsessan är en kopia.)

Norra läktaren. Sankt Göransgruppen finns under läktaren till vänster. Under läktaren till höger finns Helgonprinsessan, Birgitta och Erik (och Sebastian).
Varje läktarbarriär har 12 målningar. Norra läktaren har de 12 apostlarna med sina martyrredskap. Den södra har passionsmotiv, och orgelläktarbarriären har bilder ur gamla testamentet.

Övertorneå kyrka den 11 maj 2008. Konfirmationsdagen.
Övertorneå kyrka den 10 maj 2008. Pingstafton. (Mellan kyrkan och klockstapeln, i älven, syns en snö- eller ismassa vid Vasikkasaari.)

Inga kommentarer: