tisdag, september 04, 2007

Frisyr-VM i Osaka

Då var friidrotts-VM över. Grattis Finland igen. Det är ni som kan den vackra men smala konsten att kasta en lång stång.

Friidrotts-VM är ju lika mycket ett VM i frisyrer som i friidrott. Ingen annanstans kan man se en parad med så många olika frisyrer samtidigt. Man får verkligen se allt möjligt, från balfrisyrer till strandfrisyrer. Vackra, mindre vackra, korta, långa och en massa olika färger. Damer och herrar tävlar i lika många grenar. Tirunesh Dibaba vann damernas vackrast. Hon hade lyckats med en frisyr som passar, och är snygg, överallt. I de flesta sammanhang jag kan komma på. I damernas minst vackrast vann Tatyana Lebedeva. Hon hade egentligen tre olika frisyrer som inte smälte ihop till en. Rödbrun krullig botten med långa spröt som stack ut här och var. Och allt det där tror jag låg på något svart. Det är bara att åka hem och träna.

Vilka är det som gör alla dessa frisyrer? ALLA har ju någon frisyr. Och alla har olika. Antingen har de med sig en egen privatelitfrisör eller så händer det så lite på lägren, som ju Kajsa sa, att de börjar pilla och pyssla med varandras frisyrer och blivit väldigt bra på det. Många har så raffinerade frisyrer att det omöjligen kan vara någon amatörfrisör som gjort dem.















Det här är mina maskotar Fielder och Tracker.
Tracker, den röda, är mest intresserad av ban- och hoppgrenar. Han är så snabb att han en gång vann över en gepard i ett internationellt 150-meterslopp. Trots att han är varg.

Fielder, den gula, är trots tuppkamen en björn. Han gillar kastgrenar. Han har världsrekordet i kast med stor lax.

Jag hittar inte på. Det står så på deras lappar. 2001 blev de officiella maskotar för VM i Edmonton. Efter fullgjort arbete där flyttade de till mig och blev mina maskotar.

Just nu står de och väntar på att Finnkampen ska börja på lördag.

Inga kommentarer: