onsdag, juni 06, 2007

Var det något fel på annandag pingst?

En enda flagga hittade jag under dagens cykeltur. Ensam var den. Ingen som stod och tittade på den heller. Förutom jag, som ville fotografera den. Jag fick vänta ett bra tag innan en liten vindpust kom och bredde ut flaggan.
Det enda jag hört om nationaldagen i dag är: "Mataffärerna är väl öppna som på en vanlig söndag i alla fall." Så vad var avsikten var med att göra den här dagen till helgdag.

Nationaldag som helgdag förstår jag inte, men jag firar gärna Svenska flaggans dag. Sverige har en av Europas blekaste nationalsånger. Hur gick det till när den blev nationalsång? Man känner ju sig i underläge redan innan fotbollsmatchen börjat. En sång som studentsången, med en helt annan text, hade passat mycket bättre. Räddningen är flaggan. Under obligatoriskt nationalsång kan man titta på flaggan. Sverige har en av världens vackraste flaggor. Om inte den allra vackraste. Den kan man titta på och känna sig stärkt inför matchen.

En flagga ska vara snygg, annars är det ju ingen mening med att vädra den.

Alla nordiska länder ska ha plus för sina flaggor. Ett gemensamt kors för att visa samhörighet. Sverige, Finland, Norge, Danmark, Island, Skåne, Åland och Färöarna. Av dessa har Sverige den vackraste färgkombinationen.
Finska flaggan, suomen lippu, eller suomen flaku för att prata tornedalsfinska, ska symbolisera snön och sjön. Det gör sig inte helt bra. Man fryser när man ser den kalla färgkombinationen. I Grekland, som utmärker sig som ett varmt land, gör sig den blåvita flaggan bra. Den känns svalkande.
Jag har ju tidigare sagt att jag gillar både Georgiens och Quebecs flaggor. De som också har kors. Kors gör sig bra som flaggmönster. Storbritanniens flagga funkar ju också bra. Kanada har också en fin flagga. Väl fungerande. Alla vet att det är Kanadas flagga när de ser den.


Europas för många trikolorer går helt bort. De är inte ens med på nomineringslistan för världens vackraste flaggor. Där finns inte heller dessa tvåfärgade flaggor som Polens eller Monacos.



Vem vet om det är Monacos eller Polens flagga som har rött överst? Ingen vet som inte ser flaggan framför sig. Monacos flagga är dessutom identisk med Indonesiens.



När vi var små ritade jag och min kompis flaggor. Massor med timmar gick åt till tuschpennor, ritblock och flaggritande. Just dessa flaggor är från mars 1987. Libyens flagga var den lättaste att rita. Svårast var emblemflaggorna.

Inga kommentarer: