söndag, maj 13, 2007

Efter finalen

Sedan 20 april, då jag första gången skrev ordet Molitva här i bloggen, har varje vecka många svenskar hittat hit genom att googla på "molitva". Jag har förstått att den är bra, men jag har inte förstått vad som är bra. Det har jag ju redan skrivit några gånger. Väntad seger alltså, minst sagt.

Sveriges tolva i semifinalen gick till Island. Inte till Serbien som jag trodde. Serbien fick tian då. Och Serbien fick Sveriges tia i dag också.

Georgien är en femma. Jag tycker de var jättebra. En tolva är de.

Ungern, 9:e plats, växte ännu lite mer hos mig.

Mest förvånande: Irlands tolva till Litauen! Litauen slutade på 21:a plats, med totalt 28 poäng. (10 poäng av goda grannen Lettland) Sån trist musik är alltså Irlands melodi. Jag trodde att Irland skulle börja visa tecken på uppryckning, men nej, irländarna verkar stenhårt fast i trista musikens träsk.

Lettland kom på 16:e plats med 54 poäng. Skönt att de inte blev bättre än så. Fy så smöriga de var. Rosor i händerna och usch, I thought I could puke.

På 17:e plats, en poäng efter letterna kom Finland. Det är jag faktiskt smått överraskad över. Jag hade tippat på en lite bättre placering. 2 tolvor, från Island och Sverige.

Att Sverige kom på 18:e plats var väl däremot inte så överraskande. Liksom Finland fick Sverige 2 tolvor, en från Danmark och en från Norge.

Ukraina blev tvåa! Jag är nöjd. Ukrainas vykort/film, eller vad det kallas, med mumintroll och tomten var den bästa tyckte jag.

Man kan lita på Finland. Introt med polcirkeln och Rovaniemi och vinterlandskapet och Lordi var helt fantastiskt. Det introt vill jag se igen och igen och igen.
Tjejerna i gungorna under mellanakten - jag är bara imponerad. Hur kan man göra såna konster?

Inga kommentarer: