måndag, maj 14, 2007

Dåliga förlorare

Björkman i SVT:s morgonsoffa:
"Är inte problemet att The Arks låt inte var tillräckligt bra?"
"Det är svårt för oss att acceptera det, eftersom vi som nation står helt bakom låten och tycker att den var fantastisk. Det är klart att det var en kalldusch för oss när inte övriga Europa tycker det."

Jag vet inte för vem Christer Björkman pratar. Vilka vi?
The Worrying Kind. Någon som lyssnar på den? Går den på repeat i någons spelare? Låten är inte särskilt bra. The Ark har haft många bättre låtar. Ingen i min bekantskapskrets har sagt att den är bra. Däremot har det redan börjat dansas till Ukraina. Så Björkman kan prata för sig själv och SVT utan att dra in "oss som nation".

Jag hade inte tänkt blanda mig in i den här urfåniga diskussionen om öst och väst. Det är ju helt sanslöst att prata om att vi aldrig kommer att vinna igen. Så sent som för 359 dagar sedan kom Sverige femma, och Finland vann. Vad vet man om framtiden? ESC förändras hela tiden, och kommer att fortsätta göra det. Förra årets ältande var att en ballad aldrig mer kommer att vinna. Intelligensmässigt är den här diskussionen ungefär på samma nivå som förra årets läggmatchdiskussion. Dvs. prat utan grunder.

Så klart det finns kompisröstning. Det har alltid funnits. Tyskarna skickar alltid tolvan till turkarna, Cypern och Grekland byter alltid, finns många såna mönster, men det har ingen betydelse för topplaceringarna. The Ark fick 42 av sina 51 poäng av våra fyra grannar. Övriga nio poäng kom från UK och Andorra.

Är det så svårt att acceptera att östländerna hade bäst musik? Om det nu är så viktigt att vinna den där tävlingen kan man väl börja med att skriva en bra låt, i stället för att bara vara dåliga förlorare. ESC skulle vara mycket tråkigare att titta på om inte östländerna var med. För se bara vad västländerna hade att komma med:

Portugal: Skräp.
Spanien: Inget att ha.
Andorra: Populärmusik från Vittula.
Irland: Ihåligt.
UK: De skämtade.
Schweiz vampyrer: Töntigt.
Österrike: Skräpets skräp.
Belgien: Det töntigaste jag sett.
Island: Medelmåttligt.
Danmark: Kass låt.
Norge: En så dålig låt att nog inte ens G:son själv kan gilla den.
Nederländerna: Totalt livlöst.
Frankrike: Gillar jag visserligen, men det är ett särdrag hos just mig, och dessutom var deras framförande inte det bästa.

Sverige tävlade med en medelmåttlig låt som ändå var överlägsen i Melodifestivalen. Det är DET som är illa.

PS Sverige gav sina poäng till Finland, Serbien, Ungern, Turkiet, Bosnien-H, Ryssland, Grekland, Ukraina, Moldavien och Tyskland. Alla länder till öster, utom Tyskland som fick ettan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen bra skrivet..!
Jag tog upp lite av det här på jobbet igår.
Är låten bara tillräckligt bra så kan man vinna...oavsett kulturella skillnader i musiken.

Mia sa...

Hej, jag tackar!
Ja visst är det så. Europa var enat om Serbien. Europa var enat om Lordi. Finns inget som tyder på att kulturskillnader skulle vara en nackdel här. Hur många förstod texten i Serbiens låt till exempel? Musik har inga gränser, som det heter.

Knapsu sa...

Varje gång The Ark:s låt har spelats i radio har jag bytt kanal.
Skicka Carola nästa år, ett säkert kort!

Mia sa...

Ja där ser man. Jag förstår verkligen inte vad Björkman pratar om.

Carola är ett riktigt säkert kort! En bra låt är också bra att ha.