måndag, oktober 30, 2006

Karin Wahlbergs Blocket

Senast utlästa bok. Den var bra. Ungefär som Åsa Larsson fast Lund i stället för Kiruna. Precis som det märks i Larssons böcker att författaren är jurist märks det i Blocket att Wahlberg är både lärare och läkare. Och det är ju kul. Då får man en inblick i det också. Kul att läsa om Lund för omväxlingens skull. Senast jag läste en bok som skildrat Skåne var 1992 då jag läste Från Tumba till Pekka. "Berättelsen om kometlaget Malmö IF" Fjorton år sedan! Så det var på tiden att Skåne dök upp igen. Och nästa bok jag ska läsa är en hockeybok!

Deckargenren är den enda genren i min bokhylla som är helt jämställd. Allt annat jag har i bokhyllan; övrig skönlitt, sport, musik, matematik och så vidare, är kraftigt mansdominerat. Det är för bedrövligt, världen.

Inga kommentarer: