måndag, juli 03, 2006

Tvättunderhållning

Just nu skulle jag helst vilja ta ett bad. Ett kallt uppfriskande bad. Det är varmt som det är redan utan att bära flyttkartonger. Jag har varit flytthjälp till en kompis i dag. Utan hiss så klart.

Och så har jag tvättat. Jag gjorde något som jag aldrig har gjort förut; studerade den där lappen med tvättsymboler. Jag kunde inte uttyda tecknen. Vad betyder triangel med kryss på? Vad betyder cirkel med P inuti? Inte en blekaste aning, innan jag tog fram den användbara boken "Hemkunskap för högstadiet". Där fanns tabellen med kryptiska tecken:
Triangel med kryss: "Tål inte klorblekning" Tål inte klorblekning? Vad ska jag med den informationen till?
Cirkel med P: "Tål ej starkare kemtvättsvätska än perkloretylen" Tål ej starkare än perkloretylen? Som om perkloretylen inte var starkt nog. Och vi pratar lakan här. Det är sängkläder jag har tvättat.

Sen hittade jag en annan fin tabell i hemkunskapsboken. Hur man tar bort fläckar från kläder.
"Gör så här: Stå vid ett öppet fönster eller under köksfläkten." Det lät hälsosamt.
"Blod: Blötlägg i kallt vatten tillsatt med salt (1 msk till 5 dl vatten)"
"Gräs: Perkloretylen och/eller T-röd, därefter ammoniak-tvålvatten." "Ammoniak-tvålvatten: Blanda 2½ dl ljummet vatten + 1 msk tvålflingor + 1 tsk ammoniak." Ett helt recept! Med livsfarliga kemikalier! I en bok för barn! Den här tabellen borde i stället in i kapitlet "onödigt arbete som ska undvikas".
"Kaffe och te: Perkloretylen." Är perkloretylen verkligen något som varje hushåll hade hemma förr i tiden (när jag gick på högstadiet)?
Det är en bok om att man ska hushålla med sina resurser, men de vill lära barn att slösa med både tid och hälsa.

Sen fanns en tredje symbol med onödig info på mina lakan: Ett strykjärn med tre prickar. Varför finns den där? Finns det någon galning som ens har funderat på att styrka sina lakan? Jag har aldrig hört talas om något sådant. Och ändå kommer jag från Tornedalen.

Ser man på. Här finns ett kapitel om hur man manglar och viker lakan och handdukar. Hur man viker! handdukar. Den här boken blir lektyr för sängen.

1 kommentar:

Sofia sa...

Mitt ex strök alla sina sängkläder. Verkligen strök, inte manglade! Jag var lika incredulous som du var på bloggen när jag först fick reda på denna vana. Det måste ju vara höjden av slöseri med tid! Stryka lakan, härregud!! Skrämmande.