tisdag, maj 16, 2006

Åbo 1938



Jag fortsätter min vykortsserie med ett kort från Åbo, skickat till min mormors syster Edla från mormors bror Frans. Ser ni den coola stämpeln? En skidåkare, och så står det att Lahti anordnar skid-VM 1938. Fredliga lekfulla tävlingar olika länder emellan i ett vintrigt Finland. Skidåkaren på stämpeln är rustad för tävling. Alla vet ju att skidåkarna rustades för krig ett år senare. Finska vinterkriget, som kostade oerhört många människors liv.

Jag är nu på resor i Finland. Fortsätter i dag från Åbo till Helsingfors. Jag stannar två veckor här. Far sedan direkt hem. Hälsningar Broder Frans

Frans skrev och fotograferade för Haparandabladet under pseudonymen Adam.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad skoj, du har ju massor av gamla vykort. Vill komma och se på alla :-)

Sofia sa...

Tack så mycket! Jag som tyckte så synd om mig själv för att det bara var min mamma som kom ihåg min namnsdag, skällde lite på övriga familjen igår hehe... Namnsdagar uppmärksammas helt klart för lite (speciellt mina, hähä)! Är förresten hemskt imponerad av din samling åldersstigna vykort, man blir dock lite pissed off på sig själv för att man inte skriver lika snyggt för hand som de gjorde på den tiden...