fredag, augusti 14, 2009

Gamla favoriter

Jag gillade Agaton Sax när jag var liten. Jag gillar Agaton Sax nu.

Det finns elva Agaton-böcker. De här är de två första, från 1955 respektive 1956. Agaton Sax är 50 år och har plommonstop på huvudet. Han har många talanger, bland annat är han språkgeni och skicklig buktalare. Han har en tax som heter Tickie och en faster som heter Tilda. Han är chefredaktör för Sveriges minsta tidning Byköpings-Posten i Sveriges minsta stad Byköping. Han semestrar i Brosnien och i Merzegovina, kommer förbrytarligor på spåren, och hamnar sedan i Skottland eller England.

Brosnien och Merzegovina är ju låtsasländer, men miljöerna i Skottland och England är riktiga. Till vänster hoppar han av tåget på bron över Firth of Forth i Skottland. Till höger blir han jagad av ett flygplan i Sussex i södra England.

9 kommentarer:

Jimmy sa...

Mmm det var en speciell serie, som jag också såg som barn.

Jag har för mig att den gick nångång...1980, första gången som jag såg den.

Mia sa...

Jag kommer inte ihåg serien. Skulle vara kul att se den.

Jimmy sa...

Ah, just det!
Jag läste din blogg lite snabbt, du skrev om böckerna där, inte om tv-serien..:-)

Blev lite missförstånd där från min sida.

Tv-serien är klart sevärd, eller var det åtminstone, genom mina ögon, när jag var 10.

Mia sa...

Jag tror absolut att den är sevärd. Finns säkert på DVD. Jag får hålla ögonen öppna.

Sax är lite James Bond-aktig. Självsäker, kan allt, stilig osv. Lika i allt utom kroppsformen.

Jimmy sa...

Jo faktiskt....säger jag, långt senare.

Conny sa...

Syns det i besoksstatistiken att du har en besokare (jag) som surfar i London?

Mia sa...

Checking... Ja, det syns!

Unknown sa...

Gillade åxå Agaton Sax! Minns inte böckerna men det var en riktigt spännande stund när den gick på TV 1972, var 8 år då...

Mia sa...

Jag måste verkligen se den serien:)