söndag, februari 08, 2009

Aavasaksa

Det är svårt att beskriva Övertorneå utan att ta med Aavasaksa. Midnattsolsberget, kalottberget, världsarvet med mera. Till och med en asteroid, 2678 Aavasaksa, har fått sitt namn efter "vårt" berg. På bilder förekommer Aavasaksa, lika många gånger med avsikt, som utan avsikt av fotografen.
Vad vore Övertorneå utan Aavasaksa? Aavasaksa är för Övertorneå så som Matterhorn för Schweiz.

Från finska YLE kommer två filmer. Först en 8 minuter lång film om midsommaren 1946. Berättaren tar upp Maupertuis och den franska gradmätningsexpeditionen, människor promenerar uppför berget på klapperstenarna, sedan kommer dragspelet och dansen igång.
Den andra filmen är från midsommarfirandet 1965. Midsommarfesten börjar högtidligt och städat med hissande av flagga och högtidstal. Sedan blir det löpartävling. I slutet av filmen spårar det ur, totalt.
Var så goda att se! (Det kan ta ett tag innan filmen kommer igång.)

Midsommar på Aavasaksa 1946
Midsommar på Aavasaksa 1965





Utsikt från Aavasaksa mot nordväst. Torne älv och Kuivajärvi i bakgrunden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

För mig är detta berg inte Ötås, men då är jag ingen infödd Ötåbo heller. Känns Finland för mig. Mer Isovaara och Luppio som är Ötås berg för mig iaf. Skulle jag fota Övertorneå skulle jag vilja fota från Finland, så HELA Ötå kom med.

Mia sa...

Jag har en centralortsbos perspektiv. (Och menade alltså byn Ötå, och inte kommunen Ötå) Luppio ser man aldrig därifrån. Isovaara ser man visserligen, men silhuetten Aavasaksa skänker Ötå centrum är mer markant.

(Om jag ska prata enbart för mig själv, personligen, så är Särkivaara "mitt" berg:)

Irmeli Krans sa...

Så enormt vacker är nejden kring fädernets hembygd :)