onsdag, augusti 27, 2008

Härliga badstränder

Det blev bara badat en enda gång för mig den här sommaren. Bra att det blev en gång i alla fall, även om myggen jagade iväg oss från stranden. Annars har ju Tornedalen många fina badstränder.

Det här är en av dessa "härliga badstränder". Jag vet inte exakt var det här är ifrån, men Tornedalen i alla fall. Troligen Pajala någonstans. Mormors syster Edla tvåa från vänster. Sent 30-tal skulle jag tro.

Jag har inte kvar albumet de här bilderna kommer ifrån, men när jag scannade bilderna, (vilket förresten var medan jag satt och tittade på Aten-OS), har jag gjort en anteckning om att det här är 1945. Jag förstår inte varför jag skulle göra en sådan anteckning om jag inte var säker på att det var det? Ni förstår vad jag tänker på va?
Bikinin. Den tvådelade baddräkten som introducerades år 1946. Om bilden verkligen är från 1945 så betyder det att tornedalska kvinnor använde bikini redan innan bikinin kom att kallas för bikini!

Inga kommentarer: