lördag, oktober 20, 2007

Min datortid

Hoppsan jag har visst en blogg också.

Jag glömmer ju bort det. Det här med Facebook är något som Socialstyrelsen borde ställa upp riktlinjer för. Om de inte redan gjort det? Jag misstänker att det blir sporadiskt bloggande framöver. Det är inte bara på grund av Facebook, men delvis är det faktiskt det. Det går inte att vara på två ställen samtidigt. (Kom ihåg att jag näst intill slutat med MSN. Den är bara igång i konstruktivt syfte. Överföra filer och dylikt.)

Jag måste ta upp en nackdel med Facebook. Den är amerikansk. Jag fattar inte alla termer. Vad är en date? Jag syftar på det test jag gjorde i går. Jag har stora problem med att fatta, till exempel dategrejen. Vad är det egentligen? Så jag måste ta Wikipedia till hjälp. (NE hjälpte inte) Och så skriver jag "dejt". (Skriver man "date" kommer man ju till ett dansband)

"Dejting innebär att människor träffas för att se hur bra de "matchar", dvs hur bra de passar ihop. För att göra det får man hitta på någon aktivitet tillsammans. Ett exempel på sådan aktivitet är att gå på restaurang eller bio."

Det verkar som en ohyggligt torr sysselsättning. Nåt sånt har jag aldrig gjort.
"Have you ever kissed on a first date?" Jag fattar absolut ingenting. Kissed on a first date? If not, vad väntar amerikanerna på? Dejtar de verkligen människor de inte känner? Vad skulle det vara bra för i så fall? Skulle jag "gå på dejt" med någon jag inte redan har kysst? Nej jag tror verkligen inte att jag skulle göra det.

Jag fattar verkligen inte. Alla frågor med ordet "date" svaras med ett klart nej. Jag gör inte sånt. Och måtte jorden ha gått under innan jag börjar med det.

"Dated someone on a regular basis?" Snälla, please, help me! Jag fattar inte.

"Gå på restaurang?" I don't think so.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag har inte fattat något alls, med facebook. Varför? Vad har man det till?

Kan inte du berätta! Jag vill så gärna veta.

Mia sa...

Det är väl möjligen av samma anledning som man har en blogg? Visa bilder, bland annat liknande.

Eller så kan det vara som den där Mina vänner-boken man hade i tioårsåldern. Med skillnaden att man nu kan pyssla med den hur länge som helst.

Eller så är det ett lätt sätt att hålla kontakt. Vill man önska någon "lycka till" så är det lätt att göra det. Annars blir det inte gjort alls. (Om man inte har en närmare kontakt)

Eller så vill man enbart sitta och spela tetris, och ha tävlingar med "Mina vänner".

Eller så vill man sitta och matcha likheter med sina vänner.

Nä, jag vet inte. Det finns nog tusen anledningar, men gemensamma nämnaren; lekstuga.

Mia sa...

Sofia beskriver ju det rätt bra. http://latmask.blogspot.com/2007/09/jkla-facebook.html

Finns bokstavligen tusen saker att göra där. Med applikationerna. Jag antar att det är det som håller folk kvar där.

Anonym sa...

Oi, achei seu blog pelo google está bem interessante gostei desse post. Gostaria de falar sobre o CresceNet. O CresceNet é um provedor de internet discada que remunera seus usuários pelo tempo conectado. Exatamente isso que você leu, estão pagando para você conectar. O provedor paga 20 centavos por hora de conexão discada com ligação local para mais de 2100 cidades do Brasil. O CresceNet tem um acelerador de conexão, que deixa sua conexão até 10 vezes mais rápida. Quem utiliza banda larga pode lucrar também, basta se cadastrar no CresceNet e quando for dormir conectar por discada, é possível pagar a ADSL só com o dinheiro da discada. Nos horários de minuto único o gasto com telefone é mínimo e a remuneração do CresceNet generosa. Se você quiser linkar o Cresce.Net(www.provedorcrescenet.com) no seu blog eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. If is possible add the CresceNet(www.provedorcrescenet.com) in your blogroll, I thank. Good bye friend.