måndag, juli 09, 2007

In i medeltiden

I dag har jag varit på andra konfirmationen för i år. Ett kusinbarn även den här gången. Ett kusinbarn som jag är fadder till! Men den här gången var kyrkan inte en timrad korskyrka från 1730-talet, utan en gråstenskyrka från mitten av 1400-talet.


Kalix kyrka är mycket vacker, men liten invändigt. Det var nog inte riktigt lika mycket folk i församlingen på 1400-talet som nu. Övertorneå kyrka är mer än full vid varje konfirmation. Då kan ni tänka er hur det blir i Kalix. Grupperna är ungefär lika stora, men Kalix kyrka har kännbart färre sittplatser än Övertorneås. Men trots att jag och mamma och pappa var så sena som endast 25 minuter i tid, fick jag äran att följa allt från första parkett. Det tack vare de andra som tagit plats åt oss.
Predikstolen, till vänster på bilden ovan, är inte lika gammal som kyrkan, den är från 1674.

På toppen av korfönstret finns ett öga. Ett öga som ser allt!


Jag tycker mycket om stjärnvalven i Kalix kyrka. Orgeln, som finns i ett av kyrkans tre stjärnvalv, är från 1974, verkligen en ungtupp i det här kyrkogänget!

Altarskåpet är originalinredning!

Här är konfirmanderna uppställda för fotografering framför klockstapeln. Inte bara orgeln, utan även klockstapeln är en ungdom i gänget här. Född så sent som 1731. (Några år före kyrkan i Övertorneå)




Kalix kyrka är mycket vacker. Tyvärr håller putsen på att ramla av. Vid senaste renoveringen användes fel material, sägs det.


En som vill in till händelsernas centrum. Och även till maten skulle jag tro.
Han är troligen hes i morgon. Om han inte har tappat rösten helt.


Inga kommentarer: