lördag, maj 26, 2007

Vår i luften

Ja visst var det Töre! Som mina vänner där nere i "södra Sverige" tog rätt lätt. Andra sidan av de där Cementa-cisternerna ser man ju varje gång man passerar Töre på E4:an.

Jag är i Övertorneå. Kom i kväll. Planen för i kväll var att jag skulle hinna kolla översvämningen, bada bastu, kuta i berg, äta rökt fisk (den här gången forell), fixa naglarna och tvätta kläder. Jag har hunnit med allt utom att kuta på berget. Naglarna håller jag på med just nu. Ska ju på konfirmation i morgon, och träffa släkten.

Jag åkte alltså Miata från Luleå till Kalix. Liftade med Rikard. Det var årets cab-premiär det. Lyckat cab-väder var det. Rikard som är i Norrbotten pga jobb. Och nu är strandad här pga flygstrejk. Ska man vara strandad någonstans i Sverige så är det väl i Norrbotten? Här är det så mycket sol att man knappt behöver sova. Jag vaknade i morse av att solen lyste in. När jag hörde att Rikard önskade god morgon började jag tänka på frukost, och frågade för säkerhets skull vad klockan är (i hopp om att den inte skulle vara för mycket) Rikard tittade på klockan och svarade - fem. Bara att lägga sig igen. Men jag somnade inte om. Jag låg och läste Café tills det var dags för frukost.

Andra sträckan, från Kalix till Övertorneå, åkte jag Ford med föräldrarna.

Tji fick jag för att jag sa att årets islossningen var "lugn och smärtfri". Det var den, men vårfloden heter duga i år. Blider tagna cirka halv nio i kväll.



Inga kommentarer: