måndag, mars 26, 2007

Jostein

Pottskåpet igen. Där jag förvarar mina videokassetter. ESC 2005 från norsk teve. Är det nåt jag kan avvara för att banda nåt annat på? Svaret är ja. Jag förstår inte hur norrmännen står ut med sin kommentator. Inget sakligt, bara dumt prat. Han försöker ge ut dumheterna som skämt, men det syns igenom (hörs igenom) att han har mindervärdeskomplex. Sverige är sämst, enligt honom. Det spelar ingen roll vad Sverige ställer upp med. Sverige är sämst.

2005 ställde ju Sverige upp med låten Las Vegas. En fullständigt meningslös låt som ingen någonsin lyssnat på. Sverige har haft ett antal juryplumpar genom åren, och det här måste vara den största av de alla. Det var låten det var fel på, men så här sa norrmannen:

"Martin har ett ego så stort att självaste Ari Behn blir blek av mindervärdeskomplex. Han har bra stemme. Han sjunger om Las Vegas. Utan inlevelse. Så det höres nästan ut som han sjunger om handelns dag i Lycksele. Och det är ju säkert det han egentligen gör. För första gång är Sverige icke bland favoritena och sången är heller icke vidare populär i hemlandet så det ska bli spännande att se hur det går."

Det året ställde Bosnien-Herzegovina upp med låten Call Me. Norrmannen:

"Dette höres mer eller mindre ut som en dålig svenske grand prix-schlager från 80-talet. Hade jag varit Benny Andersson, vilket jag dessvärre icke är, hade jag gått till rättsak och förlagt honorar för dette här. Men han trenger väl icke de pengarna. Dette är sån musik som du hör på färjan mellan Strömstad och Sandefjord och du har varit lite för länge uppe på morningen och så hör du sån förfärlig musik och så tänker du nej nej nej jag vill hem. Akkurat sån är Bosnien-Herzegovina."

Så är det hela tiden. Han kan inte få nog av att tala om vilket dåligt land Sverige är. Bosnien- Herzegovinas låt liknade Bobbysocks, men tjejerna från Bosnien-Herzegovina var mycket snyggare klädda än Hanne och Elisabeth. Låten är också lik Danmarks 80-talsbidrag, men Danmark är ju, till skillnad från Sverige, gode naboer som han krysser fingrer för.

Hur står norrmännen ut? Han är verkligen ingen Terry Wogan. Ingen idé att han försöker vara det heller.

Inga kommentarer: