tisdag, augusti 29, 2006

Jag vill bada!

Det regnar i dag. Det är regnväder i dag. Första gången i sommar. Annars har det sett ut så här: Några droppar kom under någon av marknadsdagarna. Sen dröjde det en månad, till 17 augusti, då det kom några droppar fler. Sen kom en riktig skur i fredags, på natten när jag cyklade hem från en kompis.
En sommar utan regn. I fredags hade Övertorneå totalt fått en halv millimeter regn under den senaste månaden. I början av juni var gräset grönt. Sen blev det brunt. Jag har varken sett eller hört en enda gräsklippare den här sommaren. (Jo förresten, släktingarna i Erkheikki hade en självgående, såg ut som en blandning mellan dvärghund och sköldpadda. Pappa höll på att backa på den med släpet. Den bara dök upp från ingenstans. Hundsköldpaddan levde inte på gräs i alla fall, men den fick gå ostört. På nätterna gick den och laddade sig själv.) Till och med gräset på skuggsidan slutade växa. Eldningsförbudet kom redan i juli. Torkan fortsatte och gräset gick från brunt till vitt.
Jag har inte klagat och jag tänker inte klaga heller. Jag älskar stora vidsträckta badstränder och varmt rent vatten att bada i.

+ Badandet. Vi har haft världens bästa badplatser i år. Jag menar verkligen världens bästa.
- Fisken. Det har varit ett dåligt fiskår. Stekande sol och lågt vatten har gjort att siken tycker att älven är för varm att simma i. Sikar gillar inte varmt vatten och stannar hellre kvar i det svalare havet. Enligt siffror jag har sett ligger laxfångsten på 10 % jämfört med förra året. Samma procent har jag sett för siken. I går sa de på Nordnytt att sikfisket har minskat med 3 fjärdedelar sen förra året. Det sägs påverka fisketurismen negativt. Men vadå? Badturism borde vara minst lika lukrativt. Minst lika lukrativt. Jag badar mycket hellre än jag fiskar. Och, den bästa fisken abborre verkar inte ha påverkats. Så det här minustecknet kan vi ta bort.

- Irrigation. Det har varit dyrt för villaägarna som har fått vattna sina blommor och morötter helt själva, utan hjälp från ovan. Mycket bevattning blir det.
+ Det har villaägarna sparat in, och mer än det, på att slippa klippa gräs. Tänk vad skönt. Man kan sitta i hammocken i stället. Och tänk vad skönt det har varit att slippa ljudet och lukten av gräsklippare. Inga bensinpengar har gått åt. Ingen nötning på maskinerna. Så irrigationsminuset kan vi också ta bort.

- Elpriser pratar många om. Det sägs att lågvatten betyder höjda elpriser. Det där är jag inte insatt i. Jag vet inte ens om de utbyggda älvarna har haft så lågt vatten som nationalälvarna Kalix och Torne. (I Övertorneå är elförsörjningen ändå en soppa. Snart får kommunborna koppla en generator till sina motionscyklar. Ta med en pannlampa om ni ska till Övertorneå i vinter.) Så det här minuset kan vi ta bort redan här.
+ Men en eventuell dyr el är ändå insparad. Jag citerar en granne: "Tänk på att vi har sparat in tiotusentals kronor på att slippa åka utomlands i vinter bara för att få sol och bad." Vi kommer att leva länge på den här sommaren.

Så ni ser. Det är onödigt att klaga på torkan och värmen. Plussen äter upp alla minustecken. Det skulle vara brandrisken då som är det enda minustecknet att bry sig om. Men plussen är STORA.

Inga kommentarer: