Utgångspunkten genom hela boken är McDonald's. Mannen bakom McDonald's, Ray Kroc, var sedan unga år bekant med Walt Disney.
"Glöm inte att det är en av universums lagar att de starka ska överleva och de svaga stupa längs vägen och därför struntar jag fullständigt i alla idealistiska planer. Inget kan ändra på det."
/ Disney, som inte tyckte om fackföreningar.
"Om de håller på att drunkna skulle jag stoppa en vattenslang i munnen på dem." / Kroc, om sina affärskonkurrenter.
Avslutningsvis uppmanar Eric Schlosser konsumenterna att använda sin makt: "Marknaden är ett redskap och ett användbart sådant. De direktörer som driver snabbmatsbranschen är inte onda människor. De är affärsmän. De kommer att sälja hamburgare gjorda på kött från frigående och gräsbetande kor om man kräver det. Marknaden kan användas som ett effektivt verktyg i båda riktingar."
PS 1: Eric Schlosser är svärson till Robert Redford.
PS 2: Vaför pratas det överallt om kalorier när det egentligen handlar om kilokalorier? En superstor pommes frites-portion som innehåller 610 kalorier blir nog ingen fet av. Är det ett slarv som blivit sanning?

4 kommentarer:
Betyget för detta inlägg blir:
MVG !
Å, vad roligt. Jag tackar. Samma betyg ger jag till boken.
Mycket bra inlägg, och en bra bok verkar det som.
Ja, den är omfattande och detaljerad. Och den har ett bra register så man lätt kan använda den som uppslagsbok.
Skicka en kommentar